Rawghurt

En av mina frukost- och mellanmålsfavoriter är bovete. Bovete innehåller alla essentiella aminosyror, protein (vilket gör dig mätt) men även en stor mängd kolhydrater. Jag har märkt att mitt blodsocker höjs väldigt snabbt av bovete, och därför har jag ofta "parerat" genom att ta insulin. Det här har medfört att jag ofta får lågt blodsocker på nätterna, särskilt om jag har tränat på eftermiddagen. En utmaning inför nästa vecka blir att ha is i magen, och att låta bli att ta insulin för de extra kolhydrater jag får i mig genom bovetet. Jag tror att den förbränning som pågår i kroppen efter ett pass på gymmet är tillräckligt för att ta hand om kolhydraterna som jag får via bovetet och frukten. Nedan följer ett enkelt recpet på "Rawghurt".
 
För 1 person - 1 portion
 
1 dl bovete
2 dadlar
0,5 dl vatten
1 msk agavesirap
1 dl hallon (tinade eller färska)
 
Cocoschips, nötter och/eller bär/frukt till garnering
 
Skölj bovetet ordentligt, lägg i blöt i minst 30 min (helt ok att låta det ligga över natten) och skölj sedan noga.
Det är viktigt att skölja bort allt "slem" som bildas när man lägger bovete i blöt eftersom det inte är nyttigt för människor att slicka i sig.
 
Mixa sedan hela skiten i matberedare och tillsätt mer vatten om du vill ha din rawghurt mer flytande. Om du tar mindre vatten blir det nästan som en gröt, men då kan du kalla den för "raw-gröt" eller nåt.
 
Dekorera med smaskiga saker såsom: cashew, cocoschips, mango, gojibär eller nåt annat gott och nyttigt du hittar i skafferiet.
 
Perfekt som en mättande frukost och/eller ett mättande mellanmål.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rawdiabetes.blogg.se

Diabetes Rawfood Träning Livet

RSS 2.0