Sorg och frånvaro

I söndags, efter att vi hade tvättat, städat och storhandlat fick jag ett mycket tråkigt besked. Min barndoms- och ungdomsvän Jesper har gått bort. Han bestämde sig för att livet inte var värt att leva längre. De senaste dagarna har jag spenderat åt sorg, och har inte orkat med mer än att gråta, tänka, prata med vänner och familj, gräva bland gamla brev, läsa gamla brev, sortera foton och framförallt lyssna på min kropp. Jag gjorde ett tappert och dumt försök att åka till jobbet i tisdags, efter att ha varit hemma på måndagen, men det fungerade inte. Redan på bussen på väg till jobbet kände jag att gråten satt i halsen och efter ett par timmar på jobbet bröt jag ihop. Jag har varit hemma sedan dess och sörjt. Jag kommer kanske dela med mig mer av Jesper i framtiden, men just nu orkar jag inte. Jag känner att jag vill hålla det inom den närmsta kretsen.
 
I lördags, när jag var lyckligt ovetande om vad som hade hänt, hade vi besök av min syster Tijna och hennes fina fina dotter Leah. Att titta på bilder på henne har hjälpt mig att le lite de senaste dagarna.
 
 
Här lyckades jag fånga hennes leende på bild. Leah fyllde 4 månader för ett par dagar sedan.
 
 
På bilden ovan syns de böcker som vi använder som inspiration när vi ska handla och planera inför veckans måltider. Alla böcker utom "Crazy sexy kitchen" handlar uteslutande om Raw food, men "CSC" har det fantastiska receptet på scrambled tofu. Annars är Ericas böcker jättefina, och boken av Vibeke Amdisen är fullspäckad av information och goda recept. Alla Ericas böcker, förutom "The green smoothie miracle" som är avsedd för den amerikanska marknaden, går att få tag på i Sverige.
 
 
Vi köpte massor av röda, ekologiska äpplen. ICA har i år en kampanj som heter "Ta ett grönt år" och just vid det tillfälle som vi storhandlade kostade ekologiska äpplen endast 15 kr/kg.
 
 
Vi lånade Tommys, min syster Tijnas sambo, juicer och gjorde en god och näringsrik grön smoothie. Receptet kommer från Amdisens bok "Pigg och glad med Raw food" som syns på bilden ovan.
 
 
De här färska vårrullarna är också från Amdisens bok. I receptet ingår även världens godaste sesamsås som man doppar rullarna i.
 
 
I det senaste numret av tidningen "Baka" har Erica Palmcrantz Aziz delat med sig av några av sina recept. På bilden ovan syns en choklad- och apelsinbakelse som var supergod. Kolla gärna in Ericas hemsida (länk nere till vänster) för en massa inspiration. Just nu är hon med sin familj på Bali och njuter.
 
Så. Nu har jag fått tänka på något annat en liten stund. Jag kommer förmodligen inte att vara så aktiv här på några dagar med tanke på det som har hänt. Just nu känns det ganska lugnt, men helt plötsligt kommer det en känslostorm och tar över mig helt. Jag har fått reda på så mycket de senaste dagarna, och jag behöver processa i min takt. Jag har aldrig sörjt som jag sörjer just nu. Nu ska jag återgå till Jesper.
 


Kommentarer
Nina

Jag beklagar sorgen. Kan inte föreställa mig vad du/ni går igenom. Ta hand om dig. Kram/ vi i Norrköping

Svar: Tack Nina. Nej jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle kännas så här. Tack för att ni bryr er och ta hand om er ni också
Anders Tengdahl

2013-02-14 @ 10:57:43
Hanna

Gick in för att tacka för din kommentar och säga att jag följer din blogg med stort intresse men får passa på att beklaga! Ta hand om dig och dina nära & kära!

Svar: Tack Hanna. Det värmer.
Anders Tengdahl

2013-02-14 @ 13:44:39
URL: http://hejhannahej.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rawdiabetes.blogg.se

Diabetes Rawfood Träning Livet

RSS 2.0