Scrambled tofu

Nu på morgonen gjorde min sambo och jag scrambled tofu, en vegansk variant av äggröra, till frukost. Receptet kommer från boken "Crazy sexy kitchen" av Kris Carr (http://www.kriscarr.com). Det var verkligen supergott! Silverlök, tofu, tamari, näringsjäst (nutrinional yeast), soltorkade tomater, sparris och basilika. Näringsjäst är helt perfekt om man vill tillföra en mustig och lite "ostig" smak till veganska rätter. Det var alltså ingen raw-frukost idag, men vi brukar unna oss något varmt att äta på helgerna. Hur som helst: gott var det!

Mitt blodsocker var riktigt lågt, 2.7, när jag vaknade och det berodde såklart på att jag drack både öl och vin igår. Jag stängde av insulinpumpen i 30 minuter och tog inget insulin till frukosten, och ca en halvtimme efter maten ligger jag på 6.4. Jag tror att förbränningen efter veckans träning fortfarande påverkar blodsockret, vilket medför att jag inte behöver tillföra så mycket insulin utöver pumpens basaldos.

Vi gjorde även en kanna te i den fina tekannan som jag ärvde efter farmor.
I eftermiddag ska vi ned på stan och synda ordentligt med en semla! Göttegött! Ha en skön lördag gott folk.



Kommentarer
Alexandra

Hej Anders!

Var för jag tag på näringsjäst? Sugen på att göra tofureceptet!

Svar: Hej Alexandra. Vi köpte från www.iherb.com . Sök efter nutritional yeast i deras store. Annars kanske det går att hitta i hälsokosten. Näringsjäst är perfekt som ostersättare och ger även lite sälta. Gott på popcorn!
Anders Tengdahl

2013-02-20 @ 10:50:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rawdiabetes.blogg.se

Diabetes Rawfood Träning Livet

RSS 2.0